FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/05/2018

Gåva mellan makar

Vi är gifta med endast särkullbarn. Min man har ärvt en förmögenhet som enskild egendom, han är äldre än mig och vill att jag ärver del av och förfogar över förmögenheten tills min bortgång.

Kan vi skriva ett testamente?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gåva mellan makar

Om syftet är att du ska kunna förfoga och del av förmögenheten tills din bortgång kan din man ge del av förmögenheten till dig genom gåva. För att en gåva mellan makar ska gälla och vara skyddad mot borgenärer krävs att den har fullbordats och ha registrerats hos Skatteverket 8 Kap 1 § Äktenskapsbalken.

Enskild egendom ingår inte i bodelning 10 Kap 1 § Äktenskapsbalken. Däremot ärver den efterlevande maken den avlidnes makes giftorättsgods och enskild egendom, som tillsammans bildar den avlidnes kvarlåtenskap, med fri förfoganderätt, 3 Kap 1 § Ärvdabalken.. Eftersom att enskild egendom tillfaller den efterlevande maken är det inte nödvändigt att testamentera den. Däremot kan din make testamentera den enskilda egendomen om han inte vill att den ska tillfalla särkullbarnet. Han kan också testamentera om man INTE vill att enskilda egendomen ska tillfalla den efterlevande maken.

Sammanfattningsvis

För att gåvan ska vara giltig mellan makar ska ni registrerar den hos Skatteverket. Enskild egendom tillfaller den efterlevande maken efter att särkullbarnet har fått sin del i arvet. Eftersom att makar ärver varandra är testamente mellan makar inte nödvändigt i det avseendet.

Azra DelkicRådgivare