Gåva eller förskott på arv?

Hej, jag är en kvinna på 53 år, har bott i en bostadsrätt i 30 år, men min pappa äger den, tänkt mycke på att skriva över den på mig, men nu säger pappa att han måste ge hälften av värdet till min andra syster, eller hur funkar det igentligen, är det inte en gåva ?? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till gåvor från en förälder till ett eget barn så räknas det generellt alltid som förskott på arv, vilket medför att värdet ska räknas av vid en senare arvsfördelning. För att en sån gåva inte ska vara ett förskott så krävs att det i gåvobrevet står att det inte är ett förskott på arv.

I lagens ögon så sker som sagt avräkningen först vid arvsfördelningen efter att er pappa avlidit. Det finns inget krav på att din andra syster ska få ersättning direkt om bostadsrätten skulle anses vara ett förskott på arv.

Sen är det upp till din pappa om han vill att bostadsrätten ska vara just en gåva eller ett förskott på arv, samt om han vill ersätta din syster för den minskning av hennes arvslott som detta kommer leda till.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare