Går pengarna från livförsäkringen direkt till mig som förmånstagare utan att räknas in i kvarlåtenskapen från den avlidne?

Min man har en livförsäkring och det är skrivet att det är jag som får pengarna, om han går bort före mig. Ska de pengarna räknas in i de gemensamma tillgångarna och delas mellan arvtagare eller blir det mina privata pengar? Vi har tre vuxna särkullbarn var

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten vid livförsäkringar är att den skrivna förmånstagaren skall få pengarna, utan att de ingår i kvarlåtenskapen som skall delas upp mellan arvtagarna (14 kap. 7 § försäkringsavtalslag). I ditt fall handlar det alltså om att du direkt kommer att få pengarna, utan att de räknas in i de gemensamma tillgångarna.

Det är endast när det inte finns någon förmånstagare på försäkringen som dessa pengar kommer tillfalla de gemensamma tillgångarna och delas upp mellan arvtagarna.

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara din fråga och att allt löser sig för dig! Har du fler frågor, så tveka inte på att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vill du ha mer juridisk hjälp rekommenderar jag dessutom att du bokar en tid med en av våra kunniga jurister här på Lawline.

Trevlig helg!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare