Går förskott på arv åter till arvlåtaren igen om bröstarvingen avlider före?

Hej! Jag vill ge min ende son förskott på arv. Men vill veta om pengarna går tillbaka till mig om det händer honom något?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i ärvdabalken (ÄB

När du ger din son förskott på arv så flyttas äganderätten till din son. När han sedan avlider så är det bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB) eller den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB) som ärver i första hand enligt den lagstadgade legala arvsordningen. Det innebär att om din ende son skulle avlida så är det eventuellt hans barn eller make som ärver. Du, som förälder, är näst på tur i arvsordningen om din son inte har barn eller make (2 kap. 2 § ÄB) . Med andra ord kan arvet gå tillbaka till dig förutsatt att din son inte har barn eller make.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare