Går det att testamentera att någon ska få nyttja lägenhet samtidigt som lägenheten tillfaller bröstarvinge i arv?

Har en bostadsrätt och har på senare år flyttat samman med en något yngre kvinna. Bostaden är ej anskaffad för gemensamt boende. Har en son som är min enda arvinge. Kan man skriva ett testamente där kvinnan efter min bortgång har rätt att bo kvar intill sin död eller så länge hon önskar trots att sonen ärver lägenheten.

Kan sonen redan vi testamentets utfärdande godkänna testamentet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som är bra med just testamente är det breda utrymmet du får att reglera i princip vad du önskar. För att nå upp till dina önskemål finns det däremot olika sätt att hantera situationen på;

1. T.ex. skulle du i testamentet kunna reglera att enbart sonen ärver lägenheten och att han och kvinnan internt därefter upprättar avtal om att hon ska få rätt att nyttja lägenheten.

2. Utöver finns det inget som hindrar dig från att i testamentet föreskriva att kvinnan ska ha rätt att bo kvar intill hennes död även fast sonen ärver. Alltså att kvinnan ska ha nyttjanderätt till bostadsrätten under antingen en viss begränsad tid eller tillsvidare. Det är då detta villkor som gäller eftersom den utgör din sista vilja vilket är styrande för hur din egendom ska fördelas och användas. Däremot ska testamentet delges din son för godkännande eller bekräftelse av delgivningen. Detta styr inte din rätt att reglera vad du vill få med i testamentet, men avgör rätten för sonen att eventuellt klandra beslutet. (se längre ner)

3. Ett ytterligare alternativ är att kvinnan i testamentet föreskrivs ärva lägenheten, men att den ska tillfalla din son efter hennes bortgång. Detta kallas för testamentarisk sekundosuccession.

Testamentarisk sekundosuccession innebär att du i princip kan testamentera hela eller en del av din kvarlåtenskap till kvinnan med fri förfoganderätt och samtidigt föreskriva vad som ska hända med kvarlåtenskapen när du avlider. Att få egendomen med fri förfoganderätt betyder att man under sin livstid kan förfoga över egendomen som om man vore ägare till den, men inte får skänka bort en stor del av arvet i gåva eller testamentera bort egendomen. Kvinnan blir nämligen bunden av den föreskrift du gjort i testamentet om sekundosuccession. När hon avlider tillfaller således lägenheten sonen.

Ett testament ska delges arvingarna. Denna delgivning ska ske genom ett överlämnande eller en bestyrkt kopia av testamentet, 14:4 Ärvdabalken (ÄB). Därutöver ska det föreligga ett delgivningssyfte.

Din son kan antingen välja mellan att godkänna testamentet eller bekräfta delgivningen. Ifall han väljer att skriva under delgivningsärendet innebär detta att hans möjlighet att klandra testamentet i enlighet med 14:5 ÄB återstår. Om han istället väljer att godkänna testamentet blir denna direkt gällande vilket innebär att han medgivit arvsutdelningen som föreskrivits i testamentet. Genom detta godkännande förlorar han således din rätt att klandra.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare