Går det att ge bort egendom som är ämnad att testamenteras?

Jag är gift och vi har ett gemensamt barn samt ett särkullbarn på min mans sida. Jag äger ett fritidshus som är min enskilda egendom genom gåva och äktenskapsförord. Kan jag ge vårt gemensamma barn halva fastigheten utan att det får konsekvenser för vårt testamente eller på något annat sätt? Enligt testamentet tillfaller fastigheten vårt gemensamma barn och övrigt ska fördelas enligt lag efter bådas bortgång.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i ärvdabalken (1958:637) för att besvara din fråga.

Att ett testamente existerar som reglerar hur fritidshuset ska skiftas senare innebär inte att det begränsar din rätt att redan nu överlåta den eller andelar av den. Du har alltså rätten att redan nu ge den till ditt barn. Överlåtelsen får således företräde och i händelse av att egendomen inte skulle finnas hade inte testamentet varit giltigt senare (11 kap 4 § ÄB). Så inget begränsar dig från att ge bort andelen till ditt barn redan nu. Vid testators bortgång ska en tolkning göras av testamentet och denna tolkning ska tyda och överensstämma med testators vilja (11 kap. 1 § ÄB) . I och med att syftet är att ditt barn ska erhålla hela fastigheten i slutändan kommer den andra andelen att tillföras henne. I och med att det är din enskilda egendom kan inte särkullbarnet jämka eller kräva anspråk på fritidshuset utan arvsrätten tillhör endast ditt barn.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare