FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/07/2019

Går det att gallra uppgifter ur belastningsregistret i förtid?

Hej Jag har en dom från 2014 och finns i blastnings register,just nu är anställd inom försvar och hemvärnet, kan man ansöka om gallring i förtid? Jag ska gå vissa utbildningar och senare i framtiden ansöka om andra jobb.domen har jag fått för några år sen när jag har varit under utpressning och utsatt för hot från kriminella.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I lagen om belastningsregister (BelastningsregisterL) framkommer efter vilken tid en dom ska gallras ur registret. Tiderna är i regel mellan 5-10 år, beroende på vilken typ av brott det rör sig om och hur gammal du var vid gärningen (jfr 17 § BelastningsregisterL). En uppgift ska även gallras i vissa andra fall, t.ex. om en domstol undanröjer domen som ligger till grund för anmärkningen, eller att den registrerade avlider (jfr 16 § BelastningsregisterL). Tyvärr finns det däremot ingen möjlighet enligt lag att ansöka om gallring av uppgift i förtid.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare