Går det att avvika från regeln att ett testamente till förmån för en sambo är utan verkan om samboförhållandet har upphört då den som har skrivit testamentet dör?

På vilka grunder kan lagen, som säjer att om samboförhållandet upphör upphör även ett testamente att gälla kringgås ? I testamentet står "Min sambo xxx skall ärva all mina tillhörigheter...Kvinnan flyttade från honom pga att de bråkad.....Hennes jurist påstår att de fortfarande hade ett kärleksförhålland ..De skulle pågått i 24 år fram till Bertils död

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har uppfattat din fråga så har Y och X (kvinnan) haft ett samboförhållande. Under den tid som Y och X var sambor så skrev Y ett testamente där det stod att X skulle ärva alla Y:s tillhörigheter. Då Y dog så hade X flyttat ifrån Y och bosatt sig någon annanstans. Y och X bodde sedan på olika ställen i 24 år innan Y dog. Det du undrar är om Y:s testamente på något sätt kan anses vara giltigt trots att Y och X inte längre bodde tillsammans vid Y:s död. Nedan kommer jag att besvara din fråga. I svaret kommer jag att utgå ifrån att testamentet är upprättat utifrån de tvingande regler som finns angående att upprätta ett testamente.

Ett samboförhållande upphör om samborna flyttar isär

Regler om sambor finns i sambolagen. Sambor är två personer som stadigvarande bor tillsammans. De två personerna ska ha ett parförhållande och ett gemensamt hushåll (1 § SamboL). Samboförhållandet upphör om samborna flyttar isär (2 § SamboL). Eftersom X har flyttat ifrån Y och bosatt sig någon annanstans så har alltså samboförhållandet upphört (prop. 2002/03:80 s. 45 – 46).

X vilja kan göra att testamentet anses vara fortsatt gällande även efter att samboförhållandet har upphört

Regler om testamente finns i ärvdabalken. I allmänhet så gäller ett testamente tills den tidpunkt då den som skrivit testamentet ger uttryck för att testamentet inte längre ska gälla. Den kan ske genom att den som har skrivit testamentet återkallar, förstör eller ger uttryck för att testamentet inte längre ska gälla på ett sätt som inte kan misstolkas (10 kap. 5 § ÄB).

Precis som du är inne på så kan även testamenten som har upprättats till fördel för en sambo vara utan verkan om samboförhållandet har upphört vid tidpunkten då den som skrivit testamentet dör (11 kap. 8 § ÄB). Att testamentet är utan verkan är också det som får anses vara utgångspunkten då ett samboförhållande upphör. Om det med hänsyn till testamentets syfte och övriga omständigheter kan anses att så inte bör vara fallet så kan ett undantag göras från denna regel (NJA 1999 s. 117). Den tolkningen behöver då göras utifrån vilken vilja den som skrivit testamentet har haft (11 kap. 1 § ÄB). I det här fallet alltså Y. Om Y har haft en vilja att testamentet ska gälla även efter att X flyttade ifrån Y så kan det föranleda att testamentet ska anses vara fortsatt giltigt.

Vilken vilja Y ska anses ha haft grundar sig främst på vad Y sagt och eventuellt skrivit. Men även Y:s relation till X efter samboförhållandets upphörande kan påverka tolkningen av vad Y:s vilja har varit. Den av juristen påstådda kärleksrelationen mellan Y och X efter samboförhållandets upphörande skulle därför kunna tala för att testamentet fortsatt gäller. Den långa tiden som förflutit från samboförhållandets upphörande kan anses tala emot att testamentet fortsatt gäller. Ett svar om vilken vilja Y har haft är inte möjligt att ge utifrån omständigheterna i frågan. Men sammantaget finns det alltså en möjlighet att avvika från huvudregeln att testamenten till förmån för en sambo är utan verkan om samboförhållandet har upphört då den som har skrivit testamentet dör.

Sammanfattning

I huvudregel så är ett testamente till förmån för en sambo utan verkan om samboförhållandet har upphört då den som har skrivit testamentet dör. Det som X testamenterat till Y ska alltså i utgångspunkt inte verkställas. Det finns ändå möjlighet att göra undantag från den huvudregeln. Om X kan anses ha haft en vilja att Y ska få det som står skrivet i testamentet trots att deras samboförhållande hade upphört så kan ett undantag från huvudregeln bli aktuellt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare