Går det att ansöka om äktenskapsskillnad i Sverige då äktenskapet är ingått utomlands?

Hur ska jag göra för att få igenom en skilsmässa i Filippinerna. Vi har inte registrerat äktenskapet här i sverige. Vi gifte oss där 2014. Och sen köpte jag semesterhus där som vi sålde december 2016. Och då tog hon alla pengar och försvann med vår dotter. Så vi har inte varit tillsammans på två och ett halvt år. Hon är fortfarande skriven på samma adress som jag här i sverige. Ska jag registrera äktenskapet här i sverige och sen skicka in skillsmässoansökan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du ansöker om skilsmässa i Sverige om man gift sig enligt utländsk lag.

Erkännande av äktenskap ingått utomlands i Sverige

För att skilsmässa ska gå att ansöka om i Sverige krävs att det är giltigt i Sverige. Ett äktenskap anses i regel giltigt i Sverige om det är giltigt i det land det ingicks, samt inga äktenskapsförhinder förelåg vid ingåendet enligt svensk lag. Detta om minst en person var svensk medborgare då äktenskapet ingicks eller hade hemvist i Sverige, se lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap 1kap. 7-8a§. I övrigt erkänns inte äktenskap som misstänks ingåtts under tvång. Äktenskapshinder anses föreligga enligt svensk rätt exempelvis då någon part är under 18 eller om parterna är biologiska syskon, se Äktenskapsbalken 2kap.

Ansökan om skilsmässa i Sverige

Om äktenskapet anses giltigt i Sverige och du är medborgare, samt har din hemvist i Sverige, alternativt tidigare haft din hemvist i Sverige, kan äktenskapsmål tas upp här. Du ska då vända dig till tingsrätten i den domsaga du tillhör och inkomma med en stämningsansökan, eftersom det bara är du som vill skilja dig.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare