FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/07/2017

Gallringstid

Hej!

Jag hamnade i en helt missförstånd på en affär den 29 december 2012. Jag hade köpt varor på 1.200 kr. och hade provat ett telefonskal som kostade 149 kr, Jag gjorde fel när jag provade skalet i telefonen, ställde telefonen på banden, tillsammans med de andra varorna. Jag hade migrän ändå kom ut för att hjälpa en vän med en situation i denna affär. Efter jag fick betala köpet, lag jag telefonen i väskan. Jag är ganska mycket glömd som person. Faktum är att några meter efter betalnings-kassan fick jag stopp från en vakt security.

Polisen kom och pratade med mig och ville att jag skulle erkänna brottet enligt dem. Vilken jag inte gjorde.

Det var en rättegång där jag fick påföljd snatteri. Jag överklagade och fallet kom till Kamararätten. Tyvärr bekräftade de straffen i 2014. Jag betalade en advokat och lite mer eftersom jag ansåg att den här var en missuppfattning. Min fråga är hur länge ska fortsätta sitta "brottet" i Belastningsregistret?

Tyvärr denna händelsen har förhindrat min professionella karriär.

Tack för svaret.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga det som har hänt.

Hur länge din anmärkning är kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljd du fick, inte vad du dömdes för.

Fick du böter kommer det finnas kvar i fem år från dess att domen avkunnades. Fick du istället villkorlig dom kommer anmärkningen vara kvar i belastningsregistret i tio år från det att domen avkunnades.

Eftersom den vanligaste påföljden för snatteri är böter, är det sannolikt fem år som gäller för dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare