FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder08/08/2020

Gallring ur belastningsregistret

Hej,

Jag har blivit dömd för "köp av sexuella tjänster december 2019". Där fick jag endast dags böter. Enligt er var det 5 år tills pricken försvinner ur belastningsregister.

I år juli 2020 har jag fått en ordningsbot då jag cyklade mot rött.

När försvinner pricken som avser "köp av sexuella tjänster"? Kommer det försvinna inom 5 år som vanligt eller kommer att förlängas och i såfall hur länge?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Din fråga rör belastningsregistret och dess gallring, således är Lag om belastningsregister tillämplig här.

Uppgifter om böter gallras fem år efter domen (17 § punkt 9 i lag om belastningsregister). Således gallras uppgiften om böter för brottet köp av sexuella tjänster i december 2024 (fem år senare). Boten då du cyklade mot rött gallras fem år efter den domen, således försvinner den uppgiften juli 2025 (fem år senare). Man separerar därmed de olika påföljderna och uppgifterna, och räknar från den tid då domen eller beslutet meddelades.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare