FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/05/2023

Gallring av villkorlig dom

Hej! För ungefär 5 år sedan dömdes jag till villkorligt och dagsböter för narkotikabrott av normalgraden, då jag togs med 0.66gram kokain. Är detta en dom som försvinner från belastningsregistret efter 5 år eller 10 år? Jag kommer inte ihåg något prat om villkorligt vilket är varför jag fick en liten chock när jag läste att det var en av påföljderna. Å andra sidan är detta några år sedan så jag minns såklart inte allt. Jag bifogar domstolsslutet. Jag vill bara veta att jag tolkat det rätt och hur länge jag kan räkna med innan gallring. DOMSLUT Brott som den tilltalade döms för Narkotikabrott, 1 § 1 st 6 p narkotikastrafflagen (1968:64) 20XX-X-X Påföljd m.m. 1. Villkorlig dom 2. Dagsböter X om X kr Förverkande och beslag I beslag tagen narkotika förklaras förverkad. Beslaget ska bestå (Polismyndigheten Region Stockholm; beslagsliggare nr 20XX-XXXX-XXXXXXp. 1). Brottsofferfond Den tilltalade åläggs att betala en avgift på 800 kr enligt lagen (1994:419) om brottsofferfond Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 17 § 4p i lagen (1998:620) om belastningsregister gallras uppgifter om en villkorlig dom tio år efter domen eller beslutet, eller fem år efter domen eller beslutet om du var under 18 år vid tidpunkten för brottet.

Det vill säga din dom gallras efter 10 år, eller efter 5 år om du var under 18 år vid tidpunkten för narkotikabrottet. Eftersom jag inte vet vad din ålder va vid tidpunkten för brottet kan jag inte ge dig ett exakt svar.

Väldigt kort svar men jag hoppas du är nöjd med det!

Alexander MårtenssonRådgivare