FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/05/2020

Gallring av uppgifter i belastningsregistret

Hej jag har en snabb fråga.

jag blev dömd när jag var 18 år och fick som dom skadestånd och villkorlig dom i 2 år, men vet inte hur länge jag finns i belastningsregistret. Kommer de försvinna efter 3 år? eller är de 5 år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om gallring

Reglerna om gallring av uppgifter om belastningar i belastningsregistret finns i Lag (1998:620) om belastningsregister. Hur länge en belastning finns i belastningsregistret beror på påföljd du fick för brottet. Du skriver att du hade fyllt 18 år när du dömdes till villkorlig dom och skadestånd. Ur 17 § punkt 4a i lagen om belastningsregister framgår att uppgifter om villkorlig dom gallras ur registret först 10 år efter domen eller beslutet. Hade du inte hunnit fylla 18 år hade uppgifterna istället gallrats efter 5 år, enligt 17 § punkt 4b i lagen om belastningsregister.

Sammanfattningsvis

Dömdes du till villkorlig dom när du hunnit fylla 18 år kommer uppgifterna i belastningsregistret försvinna först efter 10 år.

Hoppas att du fått svar på din fråga och varmt välkommen att höra av dig till oss på nytt om du har någon annan fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare