FrågaPROCESSRÄTTVittna25/05/2023

Gäller vittnesplikten för familjerådgivare i en vårdnadstvist? Är familjerådgivarens sekretess absolut eller finns det undantag?

Hej Jag jobbar som familjerådgivare. Nu har jag blivit kallad som vittne i en vårdnadstvist trots att jag meddelat det juridiska ombudet att jag inte kan bryta sekretessen. Gör inte hon och domstolen fel som kallar mig med hot om vite på 4000kr eller att polisen kan hämta mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om du i egenskap av familjerådgivare har en skyldighet att vittna i en vårdnadstvist samt om du har en absolut sekretess eller om det finns några undantag. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning. De regler som är aktuella återfinns i rättegångsbalken (RB), offentlighets- och sekretesslagen (OSL) samt socialtjänstlagen (SoL).

I Sverige råder vittnesplikt med det finns undantag

I Sverige råder det allmän vittnesplikt (36 kap. 1 § RB). Vittnesplikten innebär att om du får en kallelse från en domstol att du ska höras som vittne har du som huvudregel en skyldighet att inställa dig enligt de instruktioner som framgår av kallelsen. Har man vittnesplikt och inte inställer sig kan man bli skyldig att betala vite men domstolen kan även besluta om hämtning vilket innebär att man förs till rätten av Polisen (36 kap. 7 § RB samt 36 kap. 20 § RB).

Det finns dock vissa undantag från vittnesplikten. Undantagen omfattar bland annat personer under 15 år, de personer som lider av en psykisk störning, personer som är närstående och vissa yrkesgrupper exempelvis familjerådgivare som omfattas av särskilda vittnesregler (36 kap. 3–5 a § RB). Familjerådgivare omfattas av sekretess och har tystnadsplikt men de har en skyldighet att vittna om sådant de fått veta i sin yrkesutövning men endast om det finns stöd i lageller om det finns samtycke från den som lämnat uppgifterna (12 kap. 2 § OSL).

Det finns ingen vittnesplikt när det gäller vårdnadstvister och tvistemål

Även som familjerådgivare, med en lagstadgad tystnadsplikt, kan man bli tvungen att vittna när det gäller brottmål och då särskilt grova brott eller sådant man är anmälningsskyldig för när det gäller barn som far illa, med hänsyn till att man alltid ska sätta barnets bästa i främsta rummet (14 kap. 1 § SoL). Som ovan nämnt kan man även vittna när man fått samtycke från den som lämnat uppgifterna.

En familjerådgivare får alltså bryta sekretessen genom att lämna uppgifter till polis eller åklagare när det:

  • föreligger misstanke om brott som ger fängelse i minst ett år,
  • gäller försök till brott som ger fängelse minst två år samt
  • föreligger försök till överföring av allmänfarlig sjukdom (10 kap. 23 § OSL).

Samt att familjerådgivare som sakkunnig får bryta sekretessen när det bedrivs förundersökning i brottmål (10 kap. 25 § OSL).

En vårdnadstvist går inte under brottmål utan under tvistemål varför man inte kan applicera dessa bestämmelser på ditt fall.

Familjerådgivare omfattas av absolut sekretess och det finns inga undantag

Generellt gäller familjerådgivarens stränga tystnadsplikt och att denna ska gå före den allmänna vittnesplikten. Familjerådgivaren har en begränsad vittnesplikt i domstol vilket innebär att denne endast får höras som vittne om:

  • det finns stöd i lag eller
  • om den som lämnat uppgifterna samtyckt till att dessa röjs (36 kap. 5 § RB).

Familjerådgivarens absoluta sekretess gäller för alla uppgifter som den enskilde har lämnat i förtroende eller som familjerådgivaren fått information om i samband med rådgivningen (26 kap. 3 § OSL). Uppgifterna som den enskilde lämnar till familjerådgivaren är alltså hemliga oavsett om det skulle vara till fördel eller nackdel för den enskilde att uppgifterna lämnas ut (prop. 1995/96:117 s. 9).

Sammanfattande ord och mitt råd till dig

Din fråga gällde om du var tvungen att vittna i en vårdnadstvist och svaret på denna är NEJ! Du har ingen skyldighet att vittna i en vårdnadstvist då din absoluta sekretess går före vittnesplikten om det inte är så att du skulle fått ett samtycke från den personen som lämnat uppgifterna i förtroende till dig.

Domstolen kan inte belägga dig med vite och Polisen kan heller inte hämta dig för att du låter bli att vittna i detta fall. Jag skulle råda dig att kontakta domstolen och se efter att informationen du fått om att det är en vårdnadstvist du skulle vittna i verkligen stämmer. Om fallet är sådant så hänvisar du till den absoluta sekretess du i egenskap av familjerådgivare har.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare