Gäller vårt testamente även om vi skilt oss?

Tyda mitt/

vårt eget testamente från 2012, vi är skilda sedan 4 år tillbaka.

"...att den av oss som överlever den andra skall erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap med full äganderätt. Efter bådas bortgång skall den dåvarande egendomen tillfalla våra bröstarvingar och att det fördelas 50/50"

Men hur skall detta tolkas nu när vi är skilda sedan 4 år och mitt "ex" är i ett nytt förhållande - faller det tidigare gemensamma testamentet i och med skilsmässan??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Utgångspunkten för testamente är att ett sådant kan återkallas på samma sätt som det upprättades, genom att testamentshandlingen förstörs eller genom att man ger tillkänna att testamentet inte längre är uttryck för ens yttersta vilja (10 kap. 5 § ärvdabalken, ÄB). Det stadgade innebär att ett testamente kan återkallas exempelvis genom att man återkallar det skriftligen, förstör det eller genom att man helt enkelt upprättar ett nytt testamente som ersätter det tidigare.

När det gäller testamente mellan makar och sambor finns det däremot särregler som gör att du inte ens behöver återkalla testamentet. Om en make gjort testamente till den andre maken är det utan verkan, om äktenskapet är upplöst vid testators död eller om mål om äktenskapsskillnad då pågår (11 kap. 8 § ÄB). Eftersom ni är skilda innebär det att förordnandet i testamentet inte längre är giltigt och att ni inte ärver varandra. Har du inte upprättat något nytt testamente kommer din kvarlåtenskap att fördelas enligt den legala arvsordningen (i första hand till dina barn). Om du vill förändra fördelningen är min rekommendation att du upprättar ett nytt testamente.

Sammanfattningsvis gäller inte testamentet mellan dig och ditt ex eftersom ni numera är skilda. Om du vill ha hjälp med att upprätta ett nytt testamente kan en av våra jurister på Lawline juristbyrå hjälpa dig. Om så är intressant är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post för en offert och vidare kontakt. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare