Gäller svensk skilsmässa utomlands?

Hej!

Jag gifte mig 2013 med en turkisk man i Turkiet. Vi registrerade äktenskapet i Sverige också. Efter ca 6 månader så insåg jag att det var förhastat så jag skilde mig i Sverige men är fortfarande gift i Turkiet. Hur går jag till väga för att få äktenskapet annullerat i Turkiet? Jag har försökt söka information och det enda jag hittar är att jag antingen måste åka dit (vilket jag inte vågar) eller betala en turkisk advokat att föra min talan i rätten, vilket är jättedyrt. Går det inte att få äktenskapet upphävt med hjälp av den svenska domen i fallet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om din svenska skilsmässa gäller även i Turkiet, där du först gifte dig.

Generellt brukar det ofta räcka med att visa upp den svenska domen i utlandet för att bli registrerade som skilda även där, då många andra länder godtar den svenska domen på skilsmässa. Detta gäller dock inte i Turkiet, då Turkiet inte erkänner utländska skilsmässor överhuvudtaget. Din svenska skilsmässa är tyvärr inte tillräcklig för att du ska registreras som skild även där.

Jag vill dock upplysa om att juridisk rådgivning på Lawline har fokus på svensk rätt och eventuell EU-rätt, och således inte något annat lands nationella rätt. Jag kan därför inte upplysa dig ytterligare om vad som gäller enligt turkisk lag för att begära skilsmässa. Jag rekommenderar därför att du kontaktar en turkisk jurist, eller vänder dig till turkiska ambassaden för vidare hjälp!

Lycka till!
Med vänlig hälsning,

Lena FamulakRådgivare