Fullmakt åt dödsbo

Hej. Jag undrar vilken sort fullmakt jag skall ha och var jag får tag i denna om jag ska vara representant för ett dödsbo? Det finns tex ett bankfack hos Handelsbanken som jag skulle behöva komma åt! Skulle även behöva komma åt deklarationsuppgifter mm, hur går jag vidare? Vilken fullmakt behöver jag eller behöver jag flera olika?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Oss på Lawline med din fråga,

Först det första: Vi kan börja med att konstateras att det i första hand är dödsbodelägarna gemensamt som handhar dödsboet, enligt Ärvdabalken (ÄB) 18 kap 1 §. Om den avlidne inte har några bröstarvingar/barn så innebär detta således att föräldrarna är dödsbodelägare. - Jag kommer fortsättningsvis utgå ifrån att föräldrarna är dödsbodelägare i frågan.

Föräldrarna kan upprätta varsin fullmakt som ger dig tillåtelse att vårda dödsboet. Fullmakten skulle t.ex. kunna se ut så här:

"Härmed ger jag, [förälderns namn och personnr] i egenskap av dödsbodelägare till [avlidnes namn och personnr] dödsbo, fullmakt till [ditt namn och personnr] att vårda dödsboet för min räkning.

[Ort och datum samt underskrift]"

Vi tillhandahåller dessutom en tjänst där vi redan har en färdig mall för fullmakt, som är juridiskt godkänd och kan anpassas efter din specifika situation. Du finner denna tjänst här!

Något du bör tänka på är att båda föräldrarna ska lämna en sådan fullmakt till dig. Denna fullmakt kan du sedan visa upp för banken för att få tillgång till bankfacket samt skicka in till skatteverket för att få tillgång till deklarationsuppgifterna.

Om en dödsboanmälan inte har skickats in ännu, kommer banken och Skatteverket troligtvis vilja se ett dödsfallsintyg med släktutredning från Skatteverket för att kunna se vilka efterlevande som den avlidne har.

Således: Du behöver troligtvis endast fullmakter från de som är dödsbodelägare att du har rätt att ta vårda dödsboet. För att göra det än mer konkretiserat kan det vara bra att i fullmakten även nämna vilka befogenheter du har, dvs. rätt till att gå in i bankfack samt att ta del av deklarationsuppgifter hos skatteverket. Du är välkommen att använda min exempelmall, men jag skulle rekommendera dig att använda dig av vår tjänst, där du får en korrekt utformad fullmakt utefter ditt specifika behov!

Behöver du ytterligare hjälp med att ta hand om dödsboet på bästa sätt rekommenderar jag dig att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare