Fransk arvsskatt

Jag är fransk och svensk medborgare. Folkbokförd i Sverige. Jag kommer att ärva min mormors (fransk medborgare) förmögenhet. Kommer jag att få betala arvsskatt i Frankrike? Mvh Lars

Lawline svarar

Hej,
och tack för att du vänder dig till Lawline.

Generellt kan sägas att lagen i det land där den avlidna bodde och där tillgångarna finns kommer att tillämpas. Tyvärr är mina kunskaper om fransk lag ytterst begränsade men av att det jag kunnat läsa mig till tycks arvsätten finnas kvar och den ovannämnda regeln gälla. Det skulle betyda att du behöver skatta på förmögenheten om den finns i Frankrike.

Hoppas att det var till hjälp.

Lawline RådgivareRådgivare