FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/02/2018

Frågor kring rätt till umgänge

Hej,

Jag och min sambo har beslutat att separera. Vi har gemensam vårdnad över vår dotter som är 8 månader gammal.

Min sambo har tagit dotter och bil och åkt hem till sina föräldrar ute på landet. Hon säger att jag får åka ut till hennes föräldrar för att hälsa på dottern. Problemet är att det tar mig 1,5h att ta mig dit och 1,5 att åka hem med buss. Jag slutar jobba mellan 16:30-17:00. Det innebär att jag kommer fram runt 18:00 och umgänget blir väldigt kort eftersom vår dotter ska sova runt 19:00. Jag får resa drygt 3h och träffa vår dotter ca 1h och hinner inte äta middag. Det är väldigt jobbigt.

Jag har föreslagit att jag har bilen för att kunna åka ut på landet men hon går inte med på det. (Bilen har vi köpt gemensamt)

Jag har bett henne ta bilen och åka till stan eller träffa mig på ett café på vägen. Det går hon inte med på.

För mig känns det inte som att hon samarbetar kring umgänge med vår dotter.

När jag åkt ut på helgerna har jag velat ta med mig min dotter på promenad, fika eller åka till en kompis som bor ca 45 min bort. Inget av detta går hon med på utan jag får endast umgås med min dotter i hennes föräldrars hem. Väldigt kall stämning där så vill komma ut. Har jag rätt till det?

Hur ofta har vår dotter rätt att ingås med mig. Har min sambo rätt att neka mig ungänge? Typ, "nej imorgon får du inte komma för jag vill inte träffa dig". Hon säger att jag får träffa vår dotter var 3e dag.

Många frågor i det här läget. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du säger har du flera olika frågor och funderingar. Jag ska försöka hålla mitt svar kort och koncist men ändå svara på det som du undrar över för att ge dig en idé om hur rättsläget ser ut. Jag kan vidare hänvisa till att det som är av intresse för dina frågor främst är föräldrabalkens sjätte kapitel. Som jag har tolkat din situation är du endast intresserad av umgänge och inte kring frågor om boende.

Umgänge

För det första så poängterar du att du och din sambo har gemensam vårdnad över er dotter. Detta är väldigt viktigt, eftersom det innebär att ni gemensamt ska bestämma över frågor som rör ert barn (6 kap. 11 och 13 § första stycket). Det betyder att ni gemensamt ska bestämma kring hur mycket umgänge du ska ha med ditt barn. Vidare har du och din sambo ett gemensamt ansvar för att ert barns behov av umgänge till dig blir så långt som möjligt tillgodosett (6 kap. 16 §). Då ditt barn endast bor hos din ex-sambo, betyder det att hon exempelvis ska ta del av kostnaderna för resor sker för att du ska kunna umgås med ditt barn (om det rör sig om större kostnader, jag är osäker på hur mycket dina bussresor kostar men vill ändå informera dig om detta) (6 kap. 15 b §).

En osäkerhet du har är om din ex-sambo har rätt att neka dig umgänge och ifall du endast ska ha rätt till att träffa din dotter var tredje dag. Som sagt ska du och din ex-sambo bestämma om dem frågorna tillsammans. Ett förslag för att ni lättare ska komma överens i framtiden är att ni helt enkelt skriver ett avtal kring hur umgänget ska fungera. Detta blir bindande för er när ni gjort det skriftligt och fått det godkänt av socialnämnden (6 kap. 15 a § tredje stycket). Ett sånt avtal skulle innebära att din ex-sambo inte plötsligt kan neka dig umgänge under dem tiderna som du har rätt till umgänge. Mitt råd till dig är att du söker dig till socialnämnden som kan hjälpa er att träffa ett sånt avtal.

Bilen

Vidare så vill jag passa på att påpeka att egendom som ägs gemensamt också skapar vissa regler som alla delägare måste förhålla sig till. Som huvudregel ska enighet alltid finnas vid olika beslut som rör egendomen man äger tillsammans. Kan ni inte enas kan du ansöka om en god man som då omhändertar bilen till dess att ni når enighet om hur ni ska göra med bilen (3 § samäganderättslagen). Du har också rätt till att sälja bilen genom offentlig auktion och få ut din andel av bilens värde. Detta kan du göra genom att ansöka om offentlig auktion hos tingsrätten. Mitt råd till dig är att diskutera med din ex-sambo hur ni vill göra, och se dessa två möjligheter (god man eller offentlig auktion) som en sista utväg om ni inte kan enas.

Hoppas jag har förtydligat läget lite, och lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare