FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/06/2016

Fråga om villkorlig frigivning

Hej!

Jag vill veta lite mer om

När en fånge kan begära villkorligt frigiven från fängelse?

Min son dömdes till fängelse 1 år och 6 månader.När han greps han greps i 2 dagar.

Kan något före utgången 2/3

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det första som bör anmärkas på att är att den villkorliga frigivningen inte är något som behövs ansökas om i svensk rätt. När ett tidsbestämt fängelsestraff (t.ex. 1 år och 6 månader) utdömts ska den intagne bli villkorligt frigiven efter två tredjedelar av fängelsetiden, 26:6 Brottsbalken. 1 år och sex månaders fängelse, innebär att 12 månader måste spenderas i fängelset innan villkorlig frigivning ska ske.

Under dessa 12 månader måste den intagne avhålla sig från att allvarligt bryta mot de föreskrifter som gäller för verkställigheten, 26:6 st. 2 Brottsbalken. Om en sådan allvarlig överträdelse sker (t.ex. våldsamheter mot kriminalvårdens personal), kan den villkorliga frigivningen uppskjutas och, enligt 26:7 Brottsbalken, en ny tid för villkorlig frigivning utsättas.

Skulle du behöva ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare