Fråga om vilket lands arvsbestämmelser som är tillämplig, tillika fråga om tillämpning av arvsförordningen

Hej!

Jag har haft mycket nytta av era råd hittills. Tack!

Min svåger avled för en månad sedan i Spanien. Bosatt där sedan 17 år.

Han hade ett svenskt aktiebolag, som ägde en lägenhet i Spanien.

Enligt svenska skatteverket och Pensionsmyndighetens var han änkling.

Sambon i Spanien hävdar giftemål sedan 2001.

Gäller svensk eller spansk arvslag beroende på tillgångar i Sverige?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du uppskattar vår tjänst.

Jag beklagar sorgen.

Huvudregeln är att lagen i det land där den avlidne hade hemvist ska tillämpas på arvet. Det innebär att om den avlidne hade hemvist i Sverige ska också svensk lag tillämpas. Om det emellertid kan göras bedömningen att den avlidne vid sin död uppenbart hade närmare anknytning till ett annat land, ska dock lagen i det landet tillämpas i stället. Härvid ska poängteras att det finns ett begränsat utrymme för domstolarna att vägra tillämpa bestämmelser i ett annat lands lag. Möjligheten finns endast i de fall då tillämpningen skulle vara uppenbart oförenlig med grunderna för rättsordningen i det land där arvet handläggs.

EU har genom arvsförordningen införs även en möjlighet för en person att välja vilket lands lag som ska tillämpas på arvet efter denne. Genom särskilt lagvalsförordnande i ett testamente kan denne ange att lagen i det land där han eller hon är medborgare vid tidpunkten för sitt val eller vid sin död ska tillämpas på arvet, oavsett om det är ett EU-land eller ett land utanför EU. Det är inte möjligt att välja något annat lands lag än medborgarskapslandets.

Utifrån omständigheterna i frågan framgår inte om din svåger är spansk medborgare. Är så fallet tycks mycket tyda på att spanska arvsbestämmelser ska tillämpas. Det har ingen betydelse att aktiebolaget är svenskregistrerad. Är din svåger inte spansk medborgare ska svensk lag ska tillämpas och därmed även ärvdabalkens regler. Ärvdabalken innehåller bestämmelser bl.a. om vem som ärver, om bröstarvingars laglott och om efterlevande makes rätt. Dessa regler ändras inte genom arvsförordningen.

Med vänlig hälsning,

Francisco StråhleRådgivare