FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll22/10/2017

Fråga om underhållsskyldighet när barnet tjänar egna pengar

Vi betalar underhåll för en 16 åring som bor heltid hos sin mamma. Nu har hon hoppat av gymnasiet och ska jobba istället. Hur ser då underhållsskyldigheten ut? Verkar orimligt att hon ska "belönas" för att hoppa av skolan med att fortsatt få allt betalt och hela lönen till egna nöjen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring föräldrars underhållsskyldighet finns i föräldrabalken.

När upphör underhållsskyldigheten?
Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyllt 18 år, om barnet inte fortfarande går i skolan efter 18 års ålder. I sådant fall upphör underhållsskyldigheten vid 21 års ålder (se här).

Vad ska underhållsskyldigheten täcka?
Underhållet ska utgå ifrån vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Vidare ska hänsyn tas till barnets egna inkomster.

Sammanfattning
Er dotter är 16 år, vilket innebär att er underhållsskyldighet kvarstår i två år till. Men att hon kommer tjäna egna pengar ska givetvis vägas in. Ni ska alltså inte stå för lika mycket underhåll som om hon fortfarande hade gått i gymnasiet och inte tjänat egna pengar. Hur mycket ni ska betala gentemot hon själv är tyvärr inget jag kan avgöra, men underhållet ska i vart fall minska eftersom hon tjänar egna pengar.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare