FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll06/06/2018

Fråga om underhållsskyldighet efter avlutade studier

Hej

Min 19 åriga dotter är folkbokförd på min adress hon har precis blivit klar med sin gymnasieutbilding. hon har förvisso inte bott hos mig på 2 år men hon är folkbokförd hos mig.

Migrationsverket säger att så länge hon är folkbokförd på min adress så måste hon räknas in i hushållet och jag måste fortsätta försörja henne trots att hon är färdig med studierna.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler kring föräldrars försörjningsplikt (underhållsskyldighet) regleras i kapitel 7 i Föräldrabalken (FB).

Hur länge varar underhållsskyldgheten?
Föräldrar är försörjningsskyldiga gentemot sina barn fram tills det att barnet fyllt 18 år. Om barnet fortfarande går i skolan efter att denne fyllt 18 år kvarstår försörningsplikten. Som längst varar försörningsplikten tills det att barnet är 21 år (se här).

Eftersom att din dotter slutat skolan och är 19 år så är du alltså inte längre (juridiskt sett) försörjningsskyldig gentemot din dotter.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare