FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/04/2018

Fråga om underhåll för barn över 18 år med specialundervisning

Vad gäller ang underhåll om mitt barn inte kan gå en gymnasieutbildning och har ett handikapp? Barnet går tex på specialundervisning efter 18 års ålder.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förälder är underhållsskyldig för sitt barn fram tills att barnet fyller 18 år enligt 7 kap 1 § föräldrabalken. Underhållsskyldighet förlängs dock om barnet går i skolan efter att det fyllt 18 år. Då är föräldern underhållsskyldig fram till att barnet fyller 21 år eller avslutar sina studier, 7 kap 1 § 2 st. föräldrabalken.

Som skola räknas grundskola eller gymnasieskola och annan jämförlig utbildning. Jag vet inte exakt vad ditt barn har för undervisning, men en sådan specialundervisning kan mycket väl tänkas att räknas som annan jämförlig utbildning. Det skulle isåfall betyda att du är skyldig att betala underhåll till ditt barn fram till att det fyller 21 år eller avslutar sin skolgång.

Då jag inte vet hur svårt handikapp ditt barn har, har jag i mitt svar ovan endast behandlat den familjerättsliga delen av underhållsskyldigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare