FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/02/2019

Fråga om underhåll

Hej!

Jag har i en dom fastställt att barnens pappa ska betala en summa till mig var månad då våra löner skiljer sig avsevärt. Nu har han börjat dra av på denna summa trots att det finns en dom. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågor angående underhållsbidrag regleras främst i föräldrabalkens (hädanefter FB) 7 kapitel. Om han inte betalar det underhåll som han genom dom är skyldig att betala så kan du med kronofogdens hjälp driva in skulden. Detta kan göras genom en ansökan om verkställighet på kronofogdemyndighetens hemsida.

Vänligen,

Hanna MustafaRådgivare