Fråga om testamente med förbehåll

Vi är gifta och vi ärver varandra men efter oss vill vi att våra söner ärver oss . Våra söner är gifta båda två men vi vill säkerställa att de ska ha enskild egendom på vår kvarlåtenskap. Om det är så att våra söner går bort så ska deras respektive barn ärva deras enskilda egendom och att de ärver när de fyllt 25 år.

Är detta något som går att upprätta så att det blir juridiskt hållbart.

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga.

De villkor ni vill ska gälla för er kvarlåtenskap kan ni göra gällande genom att stipulera det som förbehåll i ett testamente. I testamentet kan ni t.ex. ange att ni ska ärva varandra och sedan ska era söner ärva er med förbehållet om att egendomen ska vara enskild. Vidare anger ni att om en av era söner inte skulle vara vid liv vid er bortgång ska deras respektive barn ärva dem med förbehållet om att egendomen ska vara enskild samt att de ska inte ska kunna förfoga över arvet tills de fyllt 25 år. Då behöver ni även utse en särskild förvaltare, någon ni har förtroende för, som sköter förvaltningen av kvarlåtenskapen åt barnet tills han eller hon är 25 år fyllda.

Ni kan själva upprätta ett testamente. Enligt 10 kap. 1 § ärvdabalken krävs för att testamente ska bli giltigt att det är upprättat skriftligen, att två vittnen bevittnar att ni som upprättar testamentet skriver under det, och att de förstår att det faktiskt är ett testamente det rör sig om samt sedan själva skriver under testamentet. Då ni vill upprätta ett testamente med flera villkor kan jag dock rekommendera att ni tar hjälp av en jurist, för att försäkra er om att allting går rätt till. Lawlines Juristbyrå kan t.ex. bistå er med detta.

Hoppas att svaret var till er hjälp. Har ni fler frågor kan ni ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare