Fråga om testamente behövs för gåvobrevs giltighet

Hej!

Jag skulle vilja veta om jag skriver ett gåvobrev till en av mina bröstarvingar (fått arv i förskott) måste jag då även skriva ett testamente? Detta gäller mina bröstarvingar, för att vara giltligt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken finns en presumtion att gåvor till bröstarvingar ska anses vara förskott av arv och avräknas från bröstarvinges arvslott vid er frånfälle. Om er avsikt är att gåvan ska vara förskott av arv kan ni med fördel även ange detta i gåvobrevet, för att i framtiden undvika eventuella oklarheter. Likaså kan ni även notera detta i ett testamente för sakens skull om ni upprättar ett sådant. Det är dock inte ett krav att ni, för att att gåvobrevet ska vara giltigt, även behöver upprätta ett testamente. Gåvobrevet är giltigt även utan ett testamente.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare