FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/11/2022

Fråga om preskriptionstid för misshandel

Hej.

För ungefär 8år sedan blev jag polisanmäld misstänkt för misshandel. Jag fick höra av den drabbade att anmälan skedde automatiskt eftersom det inte fanns några vittnen. Jag väntar fortfarande på svar från polisen,de har över huvud taget inte hört av sig.Hur länge ska jag leva med denna anklagelse som för övrigt är felaktig?Den drabbade var onykter och föll själv och slog sig medvetslös.Jag såg till att ambulans kom till platsen,dagen efter berättar den drabbade för mig att jag är polisanmäld.Vi är dessutom grannar,så jag blir ständigt påmind av detta.jag undviker att gå ut nu,det blir bara värre,jag ringde polisen för att få svar,men blev bortkopplad.är det min sak att ta reda på vad som händer med anmälan eller ska jag fortsätta vänta på att polisen hör av sig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Du kan vara lugn, det finns en öppning för dig som kallas preskription. Följden av reglerna innebär att efter ett visst antal år så kan åtal inte väckas och man kan inte dömas till påföljd (35 kap 1§ Brottsbalken). Regeln motiveras av precis den situationen du befinner dig i, att man inte ska behöva leva sitt liv under en konstant oro över om man kommer bli åtalad för ett brott man begått många år tidigare. Vilken preskriptionstid som gäller beror på vilket brott man begått samt vilken fängelsetid som följer. För vissa särskillt allvarliga brott så som mord eller folkrättsbrott så finns ingen preskriptionstid. Brottet du blivit polisanmäld för är som du nämnt misshandel (3 kap 5§ Brottsbalken) är påföljden antingen böter eller fängelse till antingen max 6 månader till max 2 år. Detta leder oss tillbaka till preskriptionsregeln i 35 kap 1§ 1 och 2p Brottsbalken där preskriptionstiden är 2 år om misshandeln hade varit av ringa art, eller 5 år om det hade varit misshandel av normalgraden. Eftersom det har gått 8 år sedan polisanmälan gjordes finns det ingen risk att du kommer bli åtalad då det helt enkel har gått för många år från det påstådda "brottstillfället".

Hoppas du fått klarhet angående din fråga. Har du ytterligare funderingar är du självfallet välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsnignar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare