FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/09/2019

Fråga om person x är med i misstankeregister och/eller belastningsregister

Hej,

Förra året blev jag anmäld av min tjej för våldtäkt. Jag blev tillkallad till förundersökning men den lades ner pga otillräcklig bevisföring. Jag fick gå efter 1 timma. Månaden efter fick ett brev från Tingsrätten där det stod att jag är misstänkt och saken gäller våldtäkt men nu fråga om avskrivning.

Min tjej överklagade inte beslutet så fallet är avskrivet.

Jag känner till de fyra misstankegraderna. Om jag är SKÄLIGEN MISSTÄNKT måste det väl stå i Tingsrättens brev? Det stod "bara" misstänkt.

Min fråga är: Vad innebär brevet mer än att det är avskrivet? Är jag med belastningsregistret, misstankeregistret eller inte alls?

Jag sökte nyligen jobb där man behöver visa utdrag ur belastningsregistret, och jag vet inte om jag är med.

Tack för snabbt svar.

Mvh XX

Lawline svarar

Svaret på din fråga är: Nej, du är sannolikt inte med i vare sig något misstankeregister eller belastningsregister.

Anledningen för mitt svar beror för det första på att det (i princip) bara är personer som har lagförts för brott som registreras i belastningsregistret, se 3 § Lag (1998:620) om belastningsregister. Det vill säga om du varit misstänkt (oavsett misstankegrad), och sedan har förundersökningen lagts ner/blivit avskriven så hamnar du inte i belastningsregistret. För det andra (om du varit skäligen misstänkt) har det visserligen registrerats uppgifter om dig i misstankeregistret, men eftersom förundersökningen har lagts ner/blivit avskriven så har dom uppgifterna raderats därifrån. Med andra ord kan du vara trygg med att du inte finns i någondera register, se 3 och 13 §§ Lag (1998:621) om misstankeregister.

Utöver din fråga så vill jag informera om att det går utmärkt för dig att "dubbelkolla" huruvida du är med i vare sig misstankeregistret eller belastningsregistret. Det är bara att vända sig till Polismyndigheten (som är personuppgiftsansvarig för båda registren).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare