FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/03/2022

Fråga om påföljd då person rökt cannabis och eventuellt burit kniv på allmänt plats

Hejsan jag blev arresterad för att jag rökte på och jag hade en köks kniv på mig som va inte mitt jag hällde den till en annan person som va med mig jag har aldrig rört den för att det va i en påse. Jag är 20 år och har precis borjat mitt liv. När polisen tåg mig så sa dom att det va grovt brott mot polis lagen och att jag hade rökt cannabis. Vad kommer hända med mig nu och kommer jag behöva åka in till fängelse eller kan jag betala böter

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av (1 § första stycket p. 6 narkotikastrafflagen) framgår att den som olovligen innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika döms, enligt andra stycket, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år. Vidare sägs i (2 § narkotikastrafflagen) att om brottet enligt 1 § första stycket med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter är att anse som ringa, döms för ringa narkotikabrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Att röka cannabis bör falla in som ringa narkotikabrott och ge böter (NJA 2014 s. 658).

Vad gäller att offentligt bära på kniv framgår det av (1 § lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål) att knivar inte får innehas på allmän plats. I (4 § lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål) sägs att den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 1 eller 2 § ska dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. I ringa fall döms inte till ansvar. I andra stycket sägs att om brottet är grovt, döms till fängelse i högst ett år. Som grovt brott bör enligt förarbetena framför allt bedömas om någon innehar ett farligt föremål i sammanhang där det föreligger synnerligen fara för att det ska komma till användning vid brott mot liv eller hälsa. Enligt (art. 6.2 EKMR) ska vara och en som blivit anklagad för brott betraktas som oskyldig till dess hans skuld lagligen fastställts. Åklagaren ska alltså bevisa att du uppsåtligen eller av oaktsamhet brutit mot lagen genom att bära kniv på allmän plats.

Om du endast blir dömd för att ha rökt på kommer påföljden förmodligen bestämmas till böter. Döms du å andra sidan även för att ha burit kniv på allmän plats skulle det kunna resultera i fängelse och böter. I (30 kap. 4 § första stycket brottsbalken) sägs dock att vid val av påföljd ska rätten fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. Generellt sett kan sägas att inte förrän fängelsestraff kommer upp i ett år eller mer finns det en presumtion för att personen ska dömas till fängelse. Även om brottet mot knivlagen bedöms som grovt bör domstolen enligt mig döma till en annan påföljd än fängelse. I första hand villkorlig dom (30 kap. 7 § första stycket brottsbalken). Har du tidigare begått brott kommer du förmodligen dömas till skyddstillsyn (30 kap. 9 § första stycket brottsbalken).

Som svar på din fråga bör du dömas till böter för att ha rökt på. Döms du för att ha rökt på och för att ha burit kniv blir påföljden antagligen villkorlig dom/skyddstillsyn samt böter, eventuellt endast böter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare