FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis17/01/2019

Fråga om när upphittaren till hittegods blir ägare till denna enligt lag om hittegods, tillika fråga om hur ett överklagande till förvaltningsdomstol görs

Hej , jag undrar

Vad gäller vid,

Jag hittade en mobil . lämnar in den till Polisen 9 sept 2018 och får ett brev den 14 Jan 2018 att jag nu är ägaren av mobilen och jag kan komma och hämta ut den .

Dagen efter så kommer ett brev att ägaren hämtade ut sin mobil den 14 Jan 2018. Samma dag som jag fick papper på att jag är ägaren.

Nu erbjuds jag 500 kr i hittelön

Men jag vill ha mobilen

Kan jag överklaga ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lagen (1938:121) om hittegods. Upphittaren blir ägare till hittegodset om (i) ägaren inte blir känd inom tre månader från det att fyndet anmäldes till polisen, eller om (ii) ägaren inte hämtar hittegodset inom en månad från det att ägaren meddelats.

Du uppger att fyndet lämnades in redan den 9 september 2018 och att du fått ett brev i vilket du anges vara den nye ägaren. Poliskontoret i din hemort har därefter lämnat ut fyndet till den tidigare ägare. Mot bakgrund av lagen och de uppgifter du lämnat förefaller det som om polismyndigheten brustit i sitt ansvar. Jag föreslår att du överklagar hos förvaltningsdomstolen, om du inte avser att godta den erbjudna hittelönen (Se 9a § i lagen om hittegods).

Överklagandet skickar du direkt till polismyndigheten som inledningsvis gör en bedömning om denna inkommit inom rätt tid. Polisen skickar därefter överklagandet vidare till förvaltningsrätten tillsammans med andra handlingar av relevans för ärendet. Mer information om hur du upprättar ett överklagande hittar du här. Det ska härvid påpekas att det inte kostar något att överklaga ett beslut. Du står dock naturligtvis själv för dina egna kostnader i form av juridisk rådgivning eller dylikt.

Har du fler frågor med anledning av ditt ärende är du välkommen att ställa dessa i kommentarsfältet nedan.

Med vänlig hälsning,

Francisco StråhleRådgivare