FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/11/2017

Fråga om man kan bli dömd för grovt rattfylleri när vittnen påstår sig sett en viss person köra men man ej blivit tagen på bar gärning

Hej!

Jag undrar om jag kan bli straffad för grovt rattfylleri. Jag hade druckit mycket sprit men det var mitt ex som körde bilen. Det har framkommit 2 vittnen som påstår att de har sett mig köra bilen. Dessa personer arbetar på serviceboendet min mamma var på. Polisen hämtade mig i hennes lägenhet för att de anmält mig. Mitt ex skall med på rättegången.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att bli dömd för grovt rattfylleri krävs att personen har fört ett motordrivet fordon, att alkoholhalten i förarens blod uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften, att föraren annars varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller om framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. (Enligt 4a § lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott).

Vid en rättegång är det åklagarens uppgift att bevisa bortom allt rimligt tvivel att det är du som har kört bilen och att du haft uppsåt att föra bilen påverkad. Detta kan då bli svårt att bevisa i och med att polisen inte "tagit dig" på bar gärning. Det är inte rattfylleri att alkoholpåverkad sitta i en stillastående bil utan att fordonet flyttas, eller att konsumera alkohol efter att man kört bilen. Åklagaren kommer alltså åberopa dessa två vittnen som påstår att de sett dig köra bilen för att försöka göra det ställt utom rimligt tvivel att du körde bilen och att du var påverkad under tiden du körde. Ditt ex kommer också få vittna under ed och då säga emot åklagaren och säga att det var hen som körde och inte du.

Det är sedan upp till domstolen att avgöra ifall de anser att åklagaren uppfyllt sin bevisbörda om att du framfört bilen i ett berusat tillstånd. Om domstolen anser att åklagaren bevisat att det var du som körde bilen så kan du bli dömd. Men ifall åklagaren inte uppfyller kravet ställt utom rimligt tvivel så kan du inte bli dömd för det.

Vad domstolen kommer komma fram till kan jag tyvärr inte svara på! Det som kommer spela roll i målet är vittnesmålen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare