Fråga om istadarätten

Har en fråga angående arv. Min mammas sambo har i sitt testamente gett en viss summa pengar till min mamma. Han har en son sen ett tidigare äktenskap, dom har inga gemensamma barn. Om min mamma avlider innan hennes sambo, går den summa som han har testamenterat till min mamma vidare till oss barn eller ärver min mammas sambos son även den summan? Dom är inte gifta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som jag har förstått din situation så undrar du helt enkelt vad som händer med den testamenterade summan pengar om din mamma inte kan ta emot det i den situationen att hon avlider innan sambon. Inom arvsrätten finns det en viss ordning som gäller för vem som har rätt att ta emot ett arv. Det betyder att de sk. arvsklasserna avgör vilken ordning man har rätt att få ut sitt arv.  Eftersom din mamma har fått sin andel testamenterat till sig betyder det att den är undantagen/reserverad till den personen egendomen ska tillfalla. Det betyder att om hon avlider kommer hennes andel inte återföras till dödsboet utan istället kommer ni som hennes barn ärva i hennes ställe (ärvdabalken 11 kap 6§). Detta kallas istadarätten och innebär helt enkelt att ni från lägre arvsklasser "stiger upp" och tar den avlidnes plats i arvskedjan.

Hoppas du fått klarhet i din fråga, om du har ytterligare frågor är du välkommen att ställa dessa.

Med vänliga hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare