Fråga om hur testamente och äktenskapsförord samverkar

Hej Jag har ett testamente som ger mina barn full arvsrätt. Nu ska jag gifta mig och undrar om jag måste ha ett äktenskapsförord med enskild egendom också? Eller räcker testamente.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Så som jag förstått din fråga så har du i ett testamente testamenterat all din egendom till dina barn, och ingenting till din framtida make som då blir arvlös. Dessvärre är inte detta möjligt då efterlevande make har rätt till minst fyra basbelopp i arv enligt 3 kap 1§ ärvdabalken. Denna regel kallas basbeloppsregeln och kom till för att skydda den efterlevande maken från att bli arvslös och därför går den före ett testamente. Eftersom även enskild egendom ingår innebär det att det inte spelar någon roll om du har ett äktenskapsförord eller inte - efterlevande make har alltid rätt till fyra basbelopp och annars riskerar egendom att behöva läggas tillbaka för att kunna täcka detta belopp. Dessutom har den som efterlevande make inte möjlighet att förfoga över ärvd egendom på vilket sätt som helst då din efterlevande make bara har fri förfoganderätt, vilket kommer med begränsningen att denne inte exempelvis kan testamentera bort den egendomen. På så sätt vore din egendom ändå i viss mån skyddad. Om du har avsevärt mycket större förmögenhet än din make så skulle jag annars rekommendera att du jämkar bodelningen enligt 12 kap 1 § äktenskapsbalken och på så sätt kan du få behålla mer av din egendom (man gör ett avsteg från hälftendelningen av giftorättsgodset som annars är huvudregeln enligt 11 kap 3§ äktenskapsbalken), annars kan du absolut upprätta ett äktenskapsförord. Om det är någonting särskilt som du vill att dina barn ska få så skulle jag föreslå att du ger detta i förskott på arv (se 6 kap ärvdabalken) vilket innebär att barnen får egendomen innan du avlider och denna avräknas sedan på deras respektive arv (6 kap 1§ ärvdabalken) och då har du mer kontroll över vem som får vad.

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga, om du har ytterligare funderingar är du välkommen att ställa ytterligare frågor.

Hälsnignar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare