FrågaPROCESSRÄTTVittna25/04/2023

Fråga om hur anonyma vittnens identitet hålls anonym

Hur försäkras anonymiteten med anonyma vittnen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till oss på Lawline.

Regeln om anonyma vittnen finner du i 36 kap 5a§ Rättegångsbalken (vidare förkortat RB) som hänvisar till vissa paragrafer i

18 kap 1-2§§ och 35 kap 1§ Offentlighet-och sekretesslagen om sekretess till skydd främst för intresset av att förebygga eller beivra brott.  Förbudet i första stycket innebär ett stärkt skydd för informatörer till polisen som lämnat uppgifter under förundersökningen, dessa personers identitet ska inte röjas i den kommande rättegången.  Det finns dokc undantag från denna sekretess i 36 kap 5a§ st 2 RB. Första stycket gäller inte:
   1. i fråga om en uppgiftslämnare vars uppgifter åberopas till stöd för ett allmänt åtal,
   2. om den myndighet i vars verksamhet uppgiften har inhämtats har gett sitt tillstånd, och om den till vars förmån sekretessen gäller samtycker,
   3. om uppgiftslämnarens identitet kan röjas utan risk för uppgiftslämnarens eller hans eller hennes närståendes säkerhet till liv eller hälsa, eller om identiteten kan röjas utan risk för att en verksamhet som anges i 18 kap. 1 (förundersökning) eller 2 § offentlighets- och sekretesslagen skadas, eller
   4. om rätten anser att det finns synnerlig anledning att höra vittnet om uppgiften.

Om ett vittne kommer anses kunna behålla sin anonymitet eller inte kommer i slutändan avgöras av rätten i det enskilda fallet.

De resurser som finns till för domstolen är exempelvis telefonsamtal, man kan sitta i ett separat rum, rättens ordförande kan besluta att en viss part inte får närvara när vittnet ska utge sin utsaga (36 kap 18§ RB), rätten kan hålla förhöret med vittnet vid ett annat tillfälle än huvudförhandlingen (36 kap 19§ RB), m fl. Jag skulle säga att rätten kommer avgöra i det enskilda fallet, antagligen på begäran av vittnet, vilket medel som är det lämpligaste och mest effektiva för att vittnets indentitet inte ska riskera att röjas.

Johanna WallinRådgivare