FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/11/2016

Fråga om förvärv av lägenhet mellan föräldrar och barn.

Hej,

jag och min fru äger 90% av en bostadsrätt. Vår dotter bor i lägenheten och äger 10%. Om vi vill sälja vår del till dottern, dvs hon köper och övertar nuvarande lån. Innebär det några juridiska hinder i relation till våra övriga barn?

Mats Lindqvist

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att ni skulle sälja er del av lägenheten till er dotter skulle inte innebära några juridiska hinder mellan er och era andra barn så länge hon betalar för lägenheten och inte får den av er genom gåva. Skulle det vara fallet, att ni ger henne lägenheten genom gåva så kan det komma att räknas som ett förskott på arv enligt 6 kap. Äktenskapsbalken. Jag förstår situationen så att er dotter får köpa lägenheten av er genom att köpa ut er del och ta över lånen, därför finns det inga juridiska hinder mellan er och andra barn.

Hoppas du fick svar på din fråga, tveka inte att fråga igen!

Vänligen,
Elin Gustavsson

Elin GustavssonRådgivare