Fråga om förhållandet mellan legat och laglott

Hej Undrar om legat räknas in i laglotten eller om den läggs till laglotten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

7 kap 1§ Äktenskapsbalken (ÄB) reglerar vad som menas med laglott - det är hälften av arvslotten - och tillfaller enbart bröstarvingar. Detta innebär att alla andra än bröstarvingar kan göras arvlösa. Legat är dock någonting annat och brukar generellt tilldelas någon annan än bröstarvinge (11 kap 10§ ÄB) och räknas inte till någon annan "lott" (11 kap 2§ ÄB).  22 kap 1§ ÄB stadgar att legatet ska delas ut direkt, så länge det inte medför men för annan som har en rätt som är beroende av boets utdelning - alltså exempelivs ett laglottsanspråk. Om inte laglotten kränks så finns det inget hinder mot att legatet ges ut direkt. Detta ska läsas mot 7 kap 3§ 2st ÄB som reglerar förhållandet att bröstarvingen ska begära jämkning för att få ut sin laglott. Men om det finns flera förordnanden så ska inte dessa (en legatarie) behöva lämna tillbaka sitt legat till boet, så länge laglotten inte kränkts.

Sammanfattningsvis innebär detta att legat och laglott är olika saker - men legatet får inte inkränkta på laglotten för då måste det lämnas tillbaka till boet.

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att ställa fler frågor.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare