Fråga om eventuell otillåten omkörning

Heldragen linje på väg. En bilist påbörjar en omkörning där det är streckat mittlinje men hinner inte tillbaka till sin sida innan denne kommer en heldragen linje på mötandes körfält. Begår bilisten ett brott mot TrF 3:11§ om denne korsar den heldragna linjen som ligger i mötande trafiks körfält? I VMF 4:5§ framgår bl.a. heldragna linje använd för att inte tillåta att färdas över till körfält för motgående trafik. Här menar jag att bilisten som vill tillbaka till sin körbana inte går över till motgående trafik, utan medgående trafik. Sen undrar jag om vägmarkeringar av detta slag gäller i alla riktningar? Jag vill ju tro att markeringarna gäller för bilisten i dennes färdriktning. En bilist som inte hinner tillbaka till sin sida och åker in i motgående trafiks heldragna linje torde inte anse denna heldragna linje gälle hen utan mötande trafik. Syftar inte TrF 3:11§ vägmarkeringar i bilistens färdriktning? Att köra på mötande trafiks körfält är väl inte att se som min färdriktning utan mötande trafiks färdriktning? Vart i TrF finner jag beskrivet att det inte är tillåtet att korsa en heldragen linje som ligger på mötande trafiks körfält? Sen kan jag naturligtvis tycka det är olyckligt om en bilist hamnar i en sådan situation. Då har denne planerat sin tilltänkta omkörning mycket dåligt och kan säkert vara föremål för brott mot andra paragrafer i TrF.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att  du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som jag förstått din frågeställning har du uppmärksammat en person som kört om i situationen att markeringarna på vägen hade en heldragen linje till vänster och en sträckad till höger. I 4 kap 6§ Vägmärkesförordningen anges där bland annat att en  heldragen linje i mitten kan vara både enkel och dubbel och innebär att fordonet inte får föras på det området enligt 3 kap 11§ TrF. Detta betyder att det är otillåtet för mötande trafik att göra en omkörning eftersom den heldragna linjen är på deras sida men den som har en sträckad linje har tillåtelse att köra om ifall denne är särskilt försiktig (se 3 kap 11§ 2 st 4p TrF). Detta görs ännu tydligare i 4 kap 7§ Vägmärkesförordnignen som beskriver när en heldragen linje kombineras med en mittlinje/körfältslinje (se länk till vägmarkernigen M10) så innebär det att det "inte är tillåtet för fordon som befinner sig på samma sida som den heldragna linjen att byta körfält". Personen har alltså haft rätt att göra omkörningen och det spelar ingen roll att denne går över i mötande trafiks fält så länge inte omkörningen är otillåten av andra anledningar, se exempelvis 3 kap 36-39§§ TrF.

Hoppas du fått klarhebeträffande din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du självklart välkommen att ställa ytterligare frågor.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare