Fråga om en far som testamenterat alla tillgångar till sin fru och hur man får ut sin laglott

Hejsan. Har fått tid för uppläsning av min fars testamente. Jag har en helsyster och en halvbror, vi har samma far. Enligt det så är hans sista vilja att hans fru ska ärva honom, och efter hennes död, endast vår halvbror. Nu till frågan: vi fick då detta brevet, vi vill naturligtvis ha det vi har rätt till, men vilket svarsalternativ ska man då välja? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuell lag

Din fråga rör testamente och arvsfördelning. Regler om detta hittar vi i ärvdabalken (ÄB) och jag kommer därför att utgå från dessa när jag besvarar din fråga. Mitt svar kommer även beröra bodelning och där gäller äktenskapsbalkens (ÄktB) regler.

Arvsrätten för bröstarvingar

Som bröstarvingar (det vill säga barn till den avlidne) har du, din syster och din halvbror en lagstadgad arvsrätt efter er far. Den lagstadgade arvsrätten benämns laglott, och är hälften av den kvarlåtenskap (alla hans tillgångar) som din far hade vid sin bortgång (7:1 ÄB). Det går alltså inte att göra sina barn helt arvlösa.

Bröstarvingar ingår i den första arvsklassen, det vill säga det är de som ärver först. Huvudregel är också att bröstarvingar ska dela lika på arvet (2:1 ÄB). Först om det inte finns några barn till den avlidne, går man vidare och ser vilka andra arvingar som är i livet.

När den avlidne var gift

Makes rätt till arv

Eftersom din far var gift ska, som huvudregel, kvarlåtenskapen tillfalla hans fru. Men, eftersom att din far hade barn, dig och din syster, som inte är hans frus barn ska arvet tillfalla er (3:1 första stycket ÄB). Om er pappas fru är mamma till er halvbror, får han dock vänta på sitt arv efter er far, till dess att frun avlider (3:1 första stycket ÄB).

Bodelning

När ett äktenskap upphör, vilket det gör vid ett dödsfall, ska dock en bodelning göras mellan makarna (9:1 ÄktB). I bodelningen ska giftorättsgodset ingå (10:1 ÄktB). Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7:1 ÄktB). Huvudregeln är att allt giftorättsgods ska delas lika mellan makarna (11:3 ÄktB).

Först görs en bodelning och sedan kommer arvet att fördelas.

Jämkning av testamente

För att ni ska få ert arv krävs dock att ni begär jämkning av testamentet (7:3 första stycket ÄB). Detta kan ni göra eftersom att er fars testamente inskränker er lagstadgade arvsrätt. Ni behöver begära jämkning  inom sex månader från det att ni fick ta del av testamentet. Antingen kan ni tillkännage ert anspråk till testamentstagaren, vilket er är pappas fru, eller så kan ni väcka en talan mot henne i tingsrätten. Om ni inte gör detta inom sex månader går er rätt till arvet förlorad.

Slutsats

Du och din syster har en lagstadgad arvsrätt efter er far, det är alltså inte möjligt för honom i det testamente han skrivit att göra er helt arvlösa. Däremot måste du och din syster begära jämkning av testamentet för att ni ska få tillgång till er laglott.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen. Stort lycka till!

Sarah LianderRådgivare