FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll15/08/2017

Fråga om avtal gällande underhåll

Hej. Jag har en fråga angående underhållsstöd. Jag och min fd hustru upprättade avtal i mars 2017. Min avsikt med detta var att allt skulle gå rätt till och att jag skulle betala underhåll för min son enligt alla regler. Nu hävdar hon att jag inte har rätt att dra av 1/40 del av stödet som det står att jag kan göra enligt försäkringskassan och föräldrabalken 4§ för varje dag han är hos mig tex på sommarlovet.

Anser ni att jag inte har rätt till detta genom detta avtal?

MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först måste jag säga att det är väldigt bra att ni upprättat avtal, det borde fler ta efter. Ni har till och med angett i avtalet att det ska gälla i enlighet med försäkringskassans regler. Anger då försäkringskassans regler att vissa avdrag får göras, skall även detta följas. Det är även så att försäkringskassans regler träder in oavsett avtal om ni inte är överens. Du har därmed rätt till avdrag oavsett vad ni avtalat.

Mitt råd är att du kontaktar försäkringskassan för att få en uträkning på hur mycket du har rätt att dra bort för den del som du redan gett ditt barn genom umgänget. Regeln är grundad på antalet dagar barnet bott hos dig och hur många dagar i följd umgänge pågått. Kontakta försäkringskassan för en utförligare uträkning av ditt barns underhåll.

Lycka till

Jennie NilssonRådgivare