FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis18/03/2014

Fosterförälder hämta pass?

BRÅDSKANDE Jag bor för närvarande i fosterhem (fyller 18 i juni men ska bo där tills jag fyller 19 och gått ur skolan) och min klass ska åka på utlandsresa. Jag har bara åkt utomlands en gång tidigare och detta när jag var liten så jag har blivit tvungen att fixa nytt pass. Passexpeditionen stänger klockan 15.00 varje vardag och jag går till skolan fram till 16.00 vilket gör att jag inte hinner åka och hämta ut det efter skolan. Min pappa är fortfarande juridisk vårdnadshavare och vårdnaden är tredelad mellan min pappa, min fosterpappa och min fostermamma. Måste min pappa hänga med och hämta ut mitt pass, eller kan min fosterpappa göra det? Jag åker på söndag...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Så som jag tolkar passlagen så är det bara du och din vårdnadshavare som kan hämta ut ditt pass, och det verkar inte finnas någon möjlighet för dig eller för din vårdnadshavare att skriva en fullmakt till din fosterpappa för att kunna hämta ut passet. För säkerhets skull råder jag dock dig att kontakta Polisen direkt på telefon 114 14 (tryck 3 för allmänna frågor) så kan de ge dig ett mer fullständigt svar.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare