FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/07/2022

Förverkas alla knivar som beslagtas enligt knivlagen?

Hej! Jag brukar gå och bära på en fällkniv som jag använder när jag jobbar och ibland när jag går och handlar eller när jag äter så glömmer jag kvar kniven i fickan. Jag undrar om man får tillbaka sin kniv ifall att man blir fälld under brott mot knivlagen. Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar vad som händer med en kniv som man innehar om man blir dömd för knivbrott. Eftersom din fråga berör knivar är Lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (Knivlagen) aktuell.

Kniven kan förverkas

Om man blir dömd för knivbrott så kan kniven förverkas, 5 § Knivlagen. Blir kniven förverkad innebär det att staten behåller din kniv. Dock förverkas inte kniven vid ringa brott och om du använder kniven i ditt arbete och endast glömmer den på dig är det troligtvis ett brott av ringa karaktär och du får troligtvis tillbaka kniven. Polisen får däremot beslagta kniven men du får som sagt tillbaka kniven om brottet är av ringa karaktär.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare