Förvarande av testamente

Hur hittar jag min dementa mormors testamente? Vet inte om det är registrerat någonstans...

Väl mött!

Tanja

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen myndighet som förvarar testamenten. Ett testamente bör förvaras på ett ställe där risken för att det hittas av obehöriga är låg, men det ska inte heller förvaras på svåråtkomliga ställen eller platser där risken finns för att det glöms bort eller aldrig hittas, såsom i bankfack eller i hemmet. Eventuella kopior har inget värde.

Det rekommenderas att förvara ett testamente hos en oberoende part som ser till att det lämnas till testamentsexekutorn eller dödsboet efter dödsfallet. Ett exempel är hos en advokatfirma eller liknande som åtar sig att förvara det mot en engångsavgift. Det kan vara bra att informera närstående om vart det förvaras.

Om du inte kan hitta det, kan det vara bra att upprätta ett nytt testamente. Det förra kommer då att bli ogiltigt. Du kan försöka ta kontakt med personerna som bevittnade testamentets upprättande för att kolla om de vet vart det kan förvaras.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare