Förvaltning av dödsbo

Hej! Vår far gick bort i oktober förra året och lämnade efter sig en fastighet som vi nu haft ute till försäljning ett tag. Vi har nu fått ett eventuellt bud och jag och min ena syster vill godta detta bud som ligger under utgångspriset men vår tredje syster vägrar. Vad gäller i detta läge? Majoritet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är i sådana här sammanhang att dödsboet förvaltas gemensamt av dödsbodelägarna (18:1 ärvdabalken). Besluten måste alltså fattas enhälligt. Att majoriteten av delägarna står bakom ett beslut räcker inte.

Om en dödsbodelägare anser att den gemensamma förvaltningen inte fungerar ges möjlighet för denne att begära att tingsrätten utser en boutredningsman som tar över förvaltningen av boet (19:1 ärvdabalken). Att ta hjälp av en boutredningsman kan dock bli kostsamt, och det borde därför ligga i alla dödsbodelägares intresse att undvika denna lösning.

Ärvdabalken finns https://lagen.nu/1958:637

Lawline RådgivareRådgivare