Förvaltning av dödsbo

Hej vi är sex syskon om ett dödsbo som vi enats om stt den ena systern ska sälja, vilket nu gjorts. Papprena med mäklaren signerades idag. Nu hövdar det syskon som skött lägenhetsförsäljningen, med hjälp av mäklare, att pengarna från försäljningen kommer sättas in på hennes konto. Detta är jag ej bekväm med då vår relation är minst sagt infekterad. Vad gäller? Alla sex syskon äger ju den summa som bostaden sålts för.vad ska jag göra för att få min del av arvet utan henne som mellanhand?

Lawline svarar

Hej!

Vad er syster har behörighet att göra är beroende på vad ni har gett henne för behörighet. Ett dödsbo förvaltas av samtliga dödsbodelägare gemensamt, 18:1 Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K18). Utan ert samtycke kan därför inte er syster sätta in alla pengar på sitt konto.

Ni har dock enats om att systern ansvarar för försäljningen. Det borde innebära att ni alla har utfärdat en fullmakt enligt vilken er syster kan företräda er vid försäljningen, i annat fall skulle inte er syster ha möjlighet att skriva under försäljningsavtalet. Om pengarna kan sättas in på er systers konto är därför beroende av vad som står i fullmakten. Generellt kan sägas att om någon ges fullmakt att handha en lägenhetsförsäljning borde det även innebära rätt att uppbära betalning. Jag kan dock tyvärr inte bedöma om så är fallet för er, då det är beroende på hur fullmakten tolkas.

Även om er syster har rätt att uppbära betalning så kvarstår en skyldighet för henne att se till att pengarna fördelas mellan er om ni ärvt lägenheten till lika delar. Om arvskifte inte skett sker fördelningen av pengarna lämpligen genom att arvskiftesavtal skriva under.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare