Förutsättning för medborgare i annan stat att äga en svenskregistrerad bil

Hej

Kan jag sälja en bil till mina Bulgariska vänner utan att jag begår något brott?

Vilka regler gäller?

Mvh Helene

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

En förutsättning för en person att äga en svenskregistrerad bil är att personen står som ägare i bilregistret. För att kunna registrera ett ägarbyte måste köparen endera ha ett svenskt personnummer eller ett s.k. samordningsnummer. Ett sådant nummer kan utfärdas i samband med ägarbytet enligt vissa förutsättningar. För att få köra bilen gäller givetvis att köparen har körkort och att bilen trafikförsäkrats.

Mer information hur en ansökan om ägarbyte måste utformas för att den även ska omfatta en ansökan om att få ett samordningsnummer tilldelat finns att tillgå hos Transportstyrelsen.

Sammanfattningsvis, så är det inte olagligt att sälja en bil till någon som inte är svensk medborgare. Däremot behöver vissa åtgärder vidtas i samband med ägarbytet för att det ska vara giltigt.

Med vänlig hälsning,

Niclas LindblomRådgivare