FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/02/2014

Fortkörningsbot utan underskrift

Hej, Fastnade i en hastighetskontroll och fick en bot utskriven. När jag kommer hem och tittar på boten ser jag att polisen inte bett mig skriva under boten. Vad händer nu?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

En fortkörningsbot är en typ av ordningsbot. Sådana regleras främst i 48 kap Rättegångsbalken (RB). Med ordningsbot avses att den misstänkte genast eller inom en viss tid underkastar sig en bötespåföljd. Detta sker istället för åtal vid allmän domstol. För att en ordningsbot ska utfärdas krävs att den misstänkte inte förnekar gärningen (48 kap. 15 § st. 2 RB). Den misstänkte godkänner boten genom att underteckna den och erkänna gärningen samt godta straffet m.m. (48 kap. 9 § RB). Om underskrift/erkännande inte finns har boten alltså inte blivit godkänd. Detta medför att boten inte kan jämställas med en lagakraftvunnen dom i ärendet, vilket annars hade varit fallet.

Om du av någon anledning önskar att överklaga boten, t.ex. för att du inte anser dig ha kört för fort, är det till din fördel att den inte är undertecknad. Att ta tillbaka ett sådant erkännande är nämligen en rättslig process i sig. Om du däremot håller med om att du körde för fort och vill undvika att ärendet går vidare till åklagaren, föreslår jag att du betalar pengarna som boten anger. Enligt (48 kap. 11 § RB) kan en ordningsbot nämligen godkännas av den misstänkte genom att hela beloppet betalas till rätt myndighet, trots att ett skriftligt godkännande inte har skett. Om inte annat torde en påminnelse om boten skickas till dig, där du får ta ställning till om du vill skriva under den eller inte.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1942:740) för RB.

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare