FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2016

Fortkörning och indraget körkort

Hej! Har blivit av med körkortet pga fortkörning och inväntar Transportstyrelsens beslut om hur länge det blir indraget. Då jag är egenföretagare och resande säljare med mässor inplanerade nu i sommar undrar jag om det är möjligt att skjuta upp indragningen till senare? När bör jag lägga fram detta önskemål, direkt till Transportstyrelsen eller vid en eventuell överklagan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Efter att Polisen tagit ditt körkort skickar de inom 48 timmar ditt körkort och beslutet om omhändertagande till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen utreder sen om ditt körkort ska återkallas eller lämnas tillbaka. Innan ett beslut fattas kommer Transportstyrelsen höra av sig till dig och du får möjlighet att göra ett yttrande.

Polisen kan, vid det tillfälle de stannat dig, ge ett medgivande som gör att du får fortsätta köra under 48 timmar. Ett sådant medgivande kan dock inte förlängas.

Om ditt körkort återkallas bestäms en spärrtid. Denna spärrtid börjar gälla från den dag du blev stoppad och Polisen omhändertog ditt körkort. Om ditt körkort återkallas är spärrtiden för fortkörning lägst en månad och högst tre år. Hur lång tid du blir utan körkortet beror på bland annat vilken typ av trafikförseelse det rör sig om, ditt behov av körkort och hur du tidigare uppträtt i trafiken.

Jag hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Petter WestergrenRådgivare