FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/05/2017

Fört fordon med indraget körkort. Lönt att neka?

hej, jag blev idag stoppad av polisen och dom kollade mitt körkort, när han kom tillbaka så sa han att mitt körkort var indraget av transportstyrelsen. Jag fattade ingenting och frågade varför? Polisen sa att det visste han inte eftersom det inte var polisen som dragit in mitt körkort. Han frågade om jag erkände jag sa jag vet inte, det visade sig att han hade inte det dokument med sig som jag skulle underteckna vid erkännande utan bad att få ringa mig senare under dagen,(bor i liten stad), så nu sitter jag här och väntar på att polisen ska ringa och jag ska skriva under mitt erkännande. Är det lönt att neka?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig Lawline!

Ditt körkort kan vara indraget av transportstyrelsen på grund av flera anledningar. Om du inte blivit delgiven beslut om indraget körkort, bör du inte underteckna något erkännande av brott eftersom du inte vetat om att ditt körkort varit indraget. Kontakta transportstyrelsen för att ta del av beslutet.

Huruvida det är lönt att neka går inte att säga eftersom alla omständigheter inte framkommer av frågan. Om du blivit delgiven beslut om indraget körkort, ska du inställa dig till detta. Det innebär att du inte ska föra ett fordon under den tid indragningen avser. När du sedan påträffas av polis på sätt som framgår av frågan på bar gärning och fått din identitet bekräftad, är det enligt mig inte lönt att neka. Det kan däremot föreligga andra omständigheter som talar för att inställa sig nekandes (exv. att du inte blivit delgiven beslut om indraget körkort) men eftersom sådana omständigheter inte framkommer av din fråga så kan jag heller inte göra en bedömning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare