FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/03/2018

Försörjning av vuxet barn

Hej! Min fråga är om barnet gått ut gymnasiet och är arbetslös och inskriven på arbetsförmedlingen,han är 20 år och bor hemma hos sin mamma vem ska försörja honom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En person som är över 18 och har gått ut gymnasiet ska som regel försörja sig själv. Enligt 7 kap 1 § föräldrabalken ska föräldrar försörja sina barn tills de fyllt 18 eller har gått ut gymnasiet, vilket som kommer sist. Även om barnet går kvar i gymnasiet upphör underhållsskyldigheten definitivt vid 21 års ålder. Ett barn som fyllt 20 och inte längre går i gymnasiet har alltså ansvar för sin egen försörjning. Att han fortfarande bor hos sin mamma innebär inte att hon är skyldig att försörja honom. Skulle mamman välja att inte försörja barnet längre har han själv ansvar för att hitta ett jobb eller ansöka om försörjningsstöd från socialtjänsten tills han har en inkomst.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare